انتشارات هنر موسیقی
تحلیل، نتنگاری و نگرشی بر ساختار موسیقی دستگاهی ایران (۱)
دستگاه ماهور
مؤلف: مسعود شعاری
این پژوهش که رویکردی توصیفی و تحلیلی به ساختار دستگاهها دارد، در ابتدا مفاهیم، قواعد کلی و ساختار دستگاه تبیین و تشریح و سپس به نتنگاری و تحلیل جملهبهجملۀ گوشههای دستگاه ماهور از ردیف میرزاعبدالله پرداخته شده است. از آنجایی که این کتاب با هدف آموزشی نگاشته شده، همواره مسئلۀ فهمِ آسان برای هنرجو که از ضروریات آموزش است، مدنظر بوده ازاینرو در تدوین مطالب از پیچیدهگویی پرهیز شده است تا بتوان موسیقی دستگاهی را برای عموم دانشجویان و هنرجویان آسانتر تشریح کرد.
چاپ سوم، ۱۴۰۲، قطع وزیری، ۱۶۶ صفحه، ۲۵۰ هزار تومان
تحلیل، نتنگاری و نگرشی بر ساختار موسیقی دستگاهی ایران (۲)
دستگاه چهارگاه
مؤلف: مسعود شعاری
در این پژوهش که رویکردی توصیفی و تحلیلی به ساختار دستگاهها دارد، در فصل اول ابتدا مفاهیم، قواعد کلی و ساختار دستگاه تبیین و تشریح شده و در فصل دوم ویژگیهای اصلی دستگاه #چهارگاه بهاختصار تشریح میشود و در فصل سوم به نتنگاری و تحلیل جملهبهجملۀ گوشههای دستگاه چهارگاه از ردیف میرزاعبدالله پرداخته شده است. از آنجایی که این کتاب با هدف آموزشی نگاشته شده، همواره مسئلۀ فهم آسان برای هنرجو که از ضروریات آموزش است، مدنظر بوده، بنابراین در تدوین مطالب از پیچیدهگویی پرهیز شده است تا بتوان موسیقی دستگاهی را برای عموم دانشجویان و هنرجویان آسانتر تشریح کرد.
چاپ اول، ۱۴۰۱، قطع وزیری، ۱۵۶ صفحه، ۱۳۵ هزار تومان
ردیف کامل راستکوک برای سنتور
بر پایۀ ردیفهای استادان صبا و پایور
گردآوری و تنظیم: پیمان آذرمینا
زیر نظر: استاد فرامرز پایور
مجموعۀ حاضر، ردیف کامل راستکوک برای سنتور است که گردآورنده، این اثر را بر پایۀ ردیفهای موجود برای سنتور گردآوری و تنظیم کرده و هیچ گوشه یا مطلبی بر آن اضافه نکرده است. فکر مقایسۀ مجموعۀ گوشههای موجود در ردیفهای استادان صبا و پایور با ردیف موسی معروفی که بهلحاظ اسامی و تعداد گوشهها تقریباً کاملترین مجموعه میباشد، در زمان حیات استاد پایور مطرح شده و استاد نیز ضمن موافقت با آن پیشنهاد کردند که با فرضِ مبنا قرار دادن ردیف استاد صبا در راستکوک، هر گوشهای که در ردیف صبا موجود نمیباشد، عمدتاً از ردیف چپکوک (با تغییر دادن گام) و بعضاً از سایر دستگاههای کتابهای چهارگانۀ صبا و همچنین از سایر تألیفات سنتور مانند ردیف ابتدایی یا کتاب قطعات موسیقی مجلسی و هشت آهنگ اخذ و در صورت لزوم تنظیم شده، و به ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار گیرند. این کار توسط نگارنده صورت گرفته و زیر نظر مستقیم استاد پایور اجرا و تصحیحات لازم انجام و درنهایت فهرستی از ترتیب گوشهها توسط خودِ استاد تهیه و مبنای ردیف کامل سنتور در راستکوک قرار گرفته است.
هرچند فهرست تهیهشده نزد هر اهل فنی، میتواند مستقلاً کاربرد داشته باشد ولی این کار مستلزم استفاده از چند کتاب و مرجع مختلف و تبدیل گوشهها از چپکوک به راستکوک و… میباشد که بعضاً کاری پیچیده، بهخصوص برای هنرجویان است. لذا نگارنده نسبت به نتنویسی و نگارش این مجموعه اهتمام ورزیده و در اینحین اشکالات نتنویسی موجود، بهویژه در کتابهای استاد صبا نیز همزمان برطرف شده است. نکتۀ مهم در تدوین این مجموعۀ کامل این است که از ردیفهای سنتور که دارای مضرابگذاری ویژه برای سنتور هستند استفاده شده و از ردیف سایر سازها بهره گرفته نشده است.
چاپ اول، ۱۴۰۱، قطع رحلی، ۳۱۴ صفحه، ۳۵۰ هزار تومان
کتاب تنبک؛ جلد سوم
اثر مرتضی اعیان
در این کتاب که در تداوم مجموعۀ دوجلدی اول و دوم کتاب تنبک منتشر شده است میتوان بر جملهبندیهای بلندی که ساختار آن بر اساس ملودی خلق شدهاند اشاره کرد. درحقیقت لازمۀ ذهن یک نوازندۀ تنبک برای درک عمیق از ادوار، آگاهی کامل از دو عنصر ریتم و ملودی است، تا جایی که در هنگام اجرا بتوان از هر دوی آنها نشان و اشارهای یافت. تلاش مرتضی اعیان در این مجموعه، جمعآوری نمونههایی از این ادوار است که بهعبارتی اشارهای است بر کل. تأکید بر سکوتها درجملهبندیها، تمرین مهمی است جهت شکلگیری ریتم در ذات وجود هنرجو که از ارکان مهم وزنشناسی میباشد. در راستای اهمیت این موضوع، از دو تا چهار میزان بهعنوان نمونه استفاده شده تا هنرجو با درک جملهبندیها بتواند از خلاقیت خود جهت بسط آنها استفاده کند. این مجموعه گزیدهایست از وزنهای موسیقی قدیم و جدید ایران و ادوار موسیق نواحی.
چاپ اول، ۱۴۰۱، قطع رحلی، جلد سوم، ۱۱۲ صفحه، ۷۵ هزار تومان
دوی وسط؛ Middle C
۳۰ اتود و قطعۀ آسان برای پیانو
به کوشش: پروانه دادخواه
کتاب دوی وسط مجموعهای است از ۳۰ اتود و قطعۀ آسان برای پیانو که با تأکید بر یادگیری نتهای کلید فا تألیف و گردآوری شده است. مؤلف برای تهیۀ این مجموعه، از تمرین و ترانههای کتاب نوای بهار: اتود و ترانهها برای فلوت ریکورد، و ملودی و ریتمهای موردعلاقۀ کودکان بهره گرفته است. نتهای کلید فا را با یک نقاشی که با عنوان اتود یا آهنگ در ارتباط است، معرفی کرده و در گوشهوکنار صفحات، تمرینهایی برای یادگیری هرچه مؤثرتر نتهای کلید سل و فا در نظر گرفته است. اتود-ترانههای این مجموعه بدون تأکید بر دستگاه یا گام موسیقیِ آن تنظیم شدهاند و مترونم و سرعت اجرای قطعات با نظر مربی قابل تغییر است. این کتاب میتواند برای کودکان با نیازهای ویژه، و عاشقان یادگیری پیانو در هر سنوسالی مناسب باشد.
چاپ اول، ۱۴۰۰، قطع بیاضی، ۴۰ صفحه، ۱۸۰ هزار تومان
بر تارک تار؛ جلیل شهناز
به کوشش محمدجواد کسائی، محمود سیدهندی
کسی نیست که با هنر موسیقی اصیل آشنا باشد و جلیل شهناز و خاص بودگی هنر و نوازندگیاش را نشناسد و قدر نداند. ساز شهناز در عین رازورمز، روایتگر است. پیوندهای عمیق عاطفی با گذشته دارد. و شاید بدینسبب است که ما از شنیدن آن، از موسیقی آکنده میشویم. این نواها میتواند خاطرات گمشدهای از گذشتههای دور را در ما زنده کند. سازی که از دل فرهنگ میآید و گسستی از آن ندارد. ساز شهناز از روزگاری دور و دیرین میآید، اما همچنان امروزی و پرشکوه است. امیدواریم این کتاب بتواند دریچهای کوچک به روی باغستان هنر و منش این هنرمند همیشه یکتا بگشاید، تا دلدادگان این موسیقی بخوانند و بدانند گوشهای از آن همه آفرینش و دلدادگی را.
چاپ اول، ۱۴۰۰، قطع رقعی، ۲۳۲ صفحه، ۹۵ هزار تومان
بر چکاد آواز؛ جلال تاج اصفهانی
به کوشش محمدجواد کسائی
در این کتاب به بازخوانی هنر و منش هنرمندی میپردازیم که یکی از چند حلقۀ دیگرگونی آواز قدیم به آوازی نو بود. هنرمندی عاری از هرگونه ادعا، ساده زیست، آدابدان، و دارای خلقوخویی که همتراز هنرش یا حتی برتر از آن بود. جلال تاج اصفهانی عمری را در پهنۀ زندگی، آوازی مردممدار خواند و هنر خود را بیدریغ پیشکش مردم کرد، اما شامگاه هستی او بهتلخی و درنهایت ناسپاسی و قدرناشناسی گذشت، تا آنکه درگذشت. آواز او بیشک الگویی است برای همۀ آوازخوانان، و شخصیت فردی و اجتماعیاش سرمشقی برای همۀ هنرمندان.
چاپ اول، ۱۴۰۰، قطع رقعی، ۲۲۴ صفحه، ۹۵ هزار تومان
رنگ شهرآشوب در شور
تنظیم برای سنتور: سعید ثابت
تنظیمکنندۀ این اثر در پیشگفتار کتاب آورده است: «این مجموعه نخستینبار در سال ۱۳۷۳ به همراه و در ادامۀ رنگ شهرآشوب تنظیم استاد فرامرز پایور در یک جلد به چاپ رسید، اما متأسفانه پس از درگذشت ایشان در چاپ دوبارۀ آن، این بخش (قسمت دوم) به دلایل نامعلوم از داخل کتاب برداشته شد. ازهمینروی برآن شدم که این اثر را که قسمتی از ردیف موسیقی ایرانی است و برای سنتور تنظیم کرده بودم، پس از بازنگری درمورد مضرابگذاری و نمونههای نوشتاری آن بهصورت جداگانه چاپ نمایم».
چاپ اول، ۱۴۰۰، قطع رحلی، ۳۲ صفحه، ۴۵ هزار تومان
یادگاران؛ سوخته از داغتر، داغتر از سوخته
مؤلف: مهدی ستایشگر
مؤلف در مقدمۀ کتاب آورده است: «علت شرح و بیان موجزی از دورههای مختلف زندگیام، همانا شرف دیدار بزرگانی از دانش و فرهنگ بود که هماره مرا تازه و شاداب میداشت و تمام حواسم در پی اینان بود؛ چنانکه نوشتهام و میخوانید. از جوانی تا به امروز هرگاه به فضایی برمیخوردم، متناسب با رخدادها و پیشامدهای زمان، قلم برمیگرفتم و به تناسب سنوسال و دانشم دربارۀ آنچه بر من تأثیر میگذاشت مینوشتم یا میسرودم؛ راستتر و روانتر آنکه بگویم دلم مینوشت. در دیدگاهی همراه با هریک از یاران و یادگاران، با هریک از یاران زیستهام و با یادگارهایشان گریستهام و گاهی بر آنچه دیدهام بر دیدههایم خندیدهام، اما ارجی که من بر این دلنوشتهها و یادگزارهها دارم این است که هرکدام برملاکنندۀ نقطهای از اوجی است که از نکتهای در رفتار یا گفتار و یا پندار آن ارجمندان با حضورشان متذکر شدهام».
چاپ اول، ۱۴۰۰، قطع رقعی، ۳۲۸ صفحه، ۲۲۰ هزار تومان
مدیریت ترس صحنه؛ راهنمایی برای موسیقیدانان و آموزگاران موسیقی
نویسنده: جولی جفی نیجل
مترجم: هاله آرامی
مدیریت ترس صحنه راهنمایی عملی و روشنگر برای غلبه بر یکی از متداولترین و توانفرساترین پدیدههای روانشناختی است که نوازندگان آن را تجربه میکنند. جولی جفی نیجل، موسیقیدان، روانشناس و روانکاو، در عمق عواملِ مسببِ ترس صحنه به کاوش میپردازد و تدابیری قابل اجرا و عملی برای مواجهه و مدیریت این مسئله در اختیار موسیقیدانان و آموزگاران موسیقی قرار میدهد تا به ساختن اعتمادبهنفس و عزت نفس و افزایش آسودگی آنها در زیر نورِ خیرهکنندۀ صحنه کمک کند.
چاپ اول، ۱۴۰۰، قطع رقعی، ۲۳۶ صفحه، ۲۲۰ هزار تومان