شعر سایه در موسیقی ایرانی

سایه و موسیقی (۲)

مؤلف: مهدی فیروزیان

امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) شاعر و ترانه‌سرای بلندآوازه، موسیقی‌شناسی آگاه است و یکی از اثرگذارترین مدیران موسیقی ایرانی در تاریخ رادیو شمرده می‌شود. او گذشته از همنشینی با برترین موسیقی‌دانان معاصر و آرشیوداری و ضبط خصوصی موسیقی، در زمینۀ آهنگ‌سازی، خوانندگی و موسیقی‌پژوهی آزموده‌هایی دارد. در این کتاب، که بخش دوم از طرح پژوهشیِ پنج‌جلدی «سایه و موسیقی» است، نقش و کاربرد سروده‌های سایه در موسیقی ایرانی بررسی شده است.

کتاب گذشته از شناختنامۀ تصانیف و آوازهای پدیدآمده با شعر سایه، دربردارندۀ مباحثی دربارۀ هنجارهای پیوند شعر و موسیقی و آسیب‌شناسی فرایند درآمیختن شعر با موسیقی است. همچنین آگاهی‌هایی که از راه گفتگوهای چندساله با شاعر، دربارۀ زندگی و سرودن اشعارش و ساخته شدن آثار موسیقایی، به دست آمده دستمایۀ پژوهشی ادبی و موسیقایی برای ثبت بخشی از تاریخ ادبیات و موسیقی معاصر همراه با نقد ادبی و بلاغی شعر سایه شده است.

روی جلد: امیرهوشنگ ابتهاج

محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان،‌ حسین علیزاده،‌ شهرام ناظری،‌ مجید درخشانی، علیرضا افتخاری، بیژن کامکار، عبدالوهاب شهیدی

همایون خرّم،‌ محمدرضا شجریان،‌همایون شجریان،‌ محمد معتمدی

طراح گرافیک: استودیو مرکزی؛ سعید فروتن

 

نماهنگ انتشار کتاب را در آپارات هنر موسیقی از اینجا ببینید.

 

لطفاً برای خرید کتاب مبلغ ۲۴۰ هزار تومان به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۲۹۰۱۷۵۸۵ به نام مهدی ستایشگر واریز بفرمایید و تصویر واریزی را به همراه آدرس دقیق پستی (+ کد پستی) خود به شمارۀ ۰۹۱۹۸۰۸۶۴۱۰ در تلگرام یا واتس‌اپ بفرستید تا در اسرع وقت کتاب را با هزینۀ پست رایگان برای شما ارسال کنیم.

 

شعر سایه در موسیقی ایرانی هنر و موسیقی