یار شاطر ماند بی‌آنکه بار خاطری گردد

یادداشتی به مناسبت درگذشت دکتر احسان یارشاطر

یار شاطر ماند بی‌آنکه بار خاطری گردد هنر موسیقی

یار شاطر ماند بی‌آنکه بار خاطری گردد

یادداشتی به مناسبت درگذشت دکتر احسان یارشاطر

دکتر احسان یارشاطر را از زمان دانشجویی به مناسبت مطالعۀ متون فارسی و با دیدن نامش می‌شناختم. اما در سال ۱۳۷۵ شمسی که به مدت پنج ماه و برای دیدار بعد از ۱۲ سال خانواده به آمریکا رفتم، جلد نخست واژه‌نامۀ موسیقی ایران‌زمین را که همراه داشتم، به پیشنهاد دکتر رضا ترشیزی، برای آن استاد برجسته و مدرس زبان فارسی در دانشگاه‌های آمریکا و مدیر مرکز پژوهشی ایرانیکا فرستادم.

استاد یارشاطر شخصاً تلفن کرد و از انتشار یک واژه‌نامۀ موسیقی ابراز خوشحالی کرد. نخستین پرسش او این بود که جلد یا جلدهای دیگر این واژه‌نامه در چه زمانی منتشر خواهد شد و بعد هم پس از تشویق فراوان از من خواست در کالیفرنیا بمانم تا در سفری که ایشان به‌زودی به لس‌آنجلس می‌آید با ایشان ملاقات کنم که البته و متأسفانه ویزای من به‌اتمام رسید و مجبور به برگشت شدم و نتوانستم با ایشان ملاقاتی داشته باشم.

احسان یارشاطر درگذشت و جایش در صحنۀ پژوهشی تاریخ ادبیات ایران خالی خواهد ماند. او دانشنامۀ ایرانیکا را برای ایرانیان به‌یادگار گذاشت. آثارش هماره در پیش چشم ایرانی و غیرایرانی خواهد ماند. او برای هم‌اندیشان و همکارانش، هماره یار شاطر ماند بی‌آنکه بار خاطری گردد. روحش شاد.

۱۴ شهریور ۱۳۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *