شماره ۱۶۱

شماره ۱۶۱ هنر موسیقی، آبان ۱۳۹۵، با نگاهی به فستیوال «دستگاه» در هانوفر آلمان و یادنامه‌ای برای محمد حیدری به مناسبت درگذشت او منتشر شد. در این شماره علاوه‌بر سرمقاله (در این برهه ما هم با هم بودیم) مطالبی همچون: نقد موسیقی به‌زبان ساده، سنجش شیوه‌ی ‌ترانه‌سرایی رحیم معینی کرمانشاهی و  قیصر امین‌پور، مروری بر چهار دوره‌ی اخیر از حیات هنر آواز در ایران، جایگاه سازِ شمشال در زندگی مردم منطقه‌ی هَوْرامان، تفکر موسیقی مدرن از نگاه آدورنو، یادداشتی به‌بهانه‌ی کنسرت گروه کهت‌میان در مهر‌ماه ۹۵، غم و اشک؛ پِی‌رنگ بی‌بدیل موسیقی، تأثیرات هنر صدا بر جریان موسیقی در جهان و… را می‌خوانید.

 

عکس روی جلد: محمد حیدری، پردازش هنری دیجیتالی: سیما مشتاقی

طراح گرافیک: سعید فروتن

 

✔️ برای سفارش نسخۀ کاغذی مجله و دریافت آن از طریق پست با ارسال یک پیام به honaremusighi@ در تلگرام یا شمارۀ ۰۹۱۹۸۰۸۶۴۱۰در واتس‌اپ و یا ایمیل هنر موسیقی honaremusighi@gmail.com، درخواست خود را با ذکر شمارۀ مجله به ما اعلام کنید.

جلد مجله هنر موسیقی شماره ۱۶۱

فهرست مقالات

سرمقاله: در این برهه ما هم با هم بودیم

در مقدمه‌ی سرمقاله‌ی شماره‌ی پیش، از سفری که به کشور آلمان داشتیم سخنی گفته بودم. در این سفر «... بیش‌از‌پیش به بحث‌هایی درباره‌ی انواع موسیقی در رسانه‌ها، به‌ویژه در رسانه‌های تخصصی نظرمند شدیم که در شماره‌ای دیگر به بازگویی این سفر و گزارش فستیوال موسیقی هنر معاصر و تأثیر موسیقی نو خواهیم پرداخت.» هر پدیده‌ی نو به‌مناسبت طبع هر کارِ تازه نیازمند شرح مفهوم آن کار و ایجاد گستره‌ی بسیار روشن در تعاریف است تا اذهان عمومی به‌ویژه کسانی که برای آشنایی هرچه بیشتر سعی در درک مفاهیم دارند، با راه روشن‌تر و بازتری آن را ادامه دهند.

مهدی ستایشگر

شماره ۱۶۱

سرمقالهشماره ۱۶۱ هنر موسیقیمهدی ستایشگر

دستگاه

فستیوال موسیقی، فیلم، ادبیات و هنر معاصر ایران در هانوفر آلمان

فستیوالِ «دستگاه» با برگزاری کنسرت‌های متعدد، نمایش فیلم (فیلم کوتاه و ویدئو‌آرت)، خوانش و بررسی آثار ادبی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، گفت‌وگو و میزگرد، از ١٤ تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ (٢٤ شهریور تا ٥ مهر‌ماه ١٣٩٥) در شهرهای هانوفر، هیلدسهایم، توسترگلوپه و فُلکسن آلمان برگزار شد. ایده‌ی اولیه‌ی این فستیوال به‌سفارش و اجرای آثاری از آهنگ‌سازان ایرانیِ ساکن ایران و آلمان برمی‌گردد که از حدود دو سال قبل طرح و برنامه‌ریزی شده بود؛ برگزارکننده‌ی اصلی این رویداد انجمن موسیقی نوی هانوفر به‌مدیریت پروفسور «یواخیم هاینتس»  است و به‌موازات آن نهادها و شرکای مختلف فرهنگی و هنری به‌طور کم‌وبیش مستقل برنامه‌های دیگری را به مجموعه اضافه کردند؛ نهادهایی ازجمله مرکز موسیقی ملل در هیلدسهایم، خانه‌ی هنر در توسترگلوپه، سینما در خانه‌ی هنرمندان (انجمن هنر)، دانشگاه موسیقی هانوفر، خانه‌ی ادبیات، موزه‌ی اشپرنگل، کتابخانه ایرانیان در هانوفر و همین‌طور نشر موسیقی معاصر و گروه موسیقی یارآوا از ایران.

تحریریه

شماره ۱۶۱

انجمن موسیقی نوی هانوفرپروندهدستگاهشماره ۱۶۱ هنر موسیقیفستیوالفستیوال دستگاهگروه یارآواگزارشموسيقى معاصر ایرانهانوفریواخیم هاینتس

هم‌نوایی چند صدا

«هنر» مرزی نمی‌شناسد و به‌طور قطع هیچ قلمرویی. هنر کنجکاو است و مدام خود را مشتاقانه به چیزی که نمی‌شناسد مرتبط می‌کند. هنر تبادل‌جو است و می‌خواهد آن‌گونه که هست دیده و شنیده شود. یک موسیقی، یک تصویر، یک متن، یک فیلم چیزی است که هست؛ بیانی هنرمندانه است و نه نماینده‌ی یک ملت یا هیچ دین و مذهبی. وقتی در عنوان فرعی این فستیوال قید شده است: «ایرانی»، این امر به‌دلیل ایجاد یک ملیت یا مفهوم ملی نبوده است. موضوع تنوع و گستردگی سبک‌شناسانه‌ی موسیقی، فیلم، ادبیات و هنرهای تجسمی انسان‌هایی است با ریشه‌های ایرانی. هنرمندانی که این آثار را به‌وجود می‌آورند، چه در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند و چه خارج از ایران. بسیاری رفته‌اند، بسیاری مانده‌اند و بسیاری بازگشته‌اند، برخی نیز بین ایران و اروپا همانند آونگ در رفت‌و‌آمد مداوم‌اند.
ارسلان عابدیانانجمن موسیقی نوی هانوفرپروندهدستگاهشماره ۱۶۱ هنر موسیقیفستیوالفستیوال دستگاهگزارشموسيقى معاصر ایرانهانوفریواخیم هاینتس

چند گاه در دستگاه

آغاز جريان موسيقى معاصر در ايران روايت و داستان خاص خودش را دارد و به‌همان اندازه که از پيدايش اين نوبودن در تاريخ موسيقى اروپا با نقاط مبدا متفاوتى ياد شده و می‌شود می‌توان اين تشکيک در آغاز را کماکان در تاريخ کوتاه حضور موسيقى صرفاً ارکسترى اروپايى/ غربى در ايران نيز بررسى کرد. مقايسه‌ى اين دو اما می‌تواند روشن کند که رسيدن به دوران موسيقى معاصر در غرب با طى بيش از ٤٠٠ساله‌ی تداوم و تحول، تفکرى منسجم  پشت سر گذاشته است که جبر زمان و سمت و سوگيرى ضرورت تغيير و تحول در شکل‌گيرى آن نقش عمده را بازى می‌کند. در صورتى که حضور اين موسيقى و زبان خاص آن در ايران با وجود پيشينه‌ى بسيار کهن موسيقى فرصت براى پيشرفت طبيعى در بردار زمان را نداشته و به‌اصطلاح ره چند صد ساله را در زمانى بسيار کوتاه طى کرده است. ...

کیاوش صاحب‌نسق

شماره ۱۶۱

انجمن موسیقی نوی هانوفرپروندهدستگاهشاهرخ خواجه‌نورىشماره ۱۶۱ هنر موسیقیعلیرضا مشايخىفستیوالفستیوال دستگاهفوزيه مجدکياوش صاحب‌نسقگزارشموسيقى معاصر ایرانهانوفریواخیم هاینتس

تداوم غربت

یادنامه‌ای برای محمد حیدری

تحریریه

شماره ۱۶۱

آهنگ‌سازپروندهدرگذشتسنتورشماره ۱۶۱ هنر موسیقیمحمد حیدرینوازندگان سنتورهنرستان ملّی موسیقییادنامه

خالق ملودی‌ها زیبا و ماندگار

یادداشتی به‌مناسبت درگذشت محمد حیدری

استادی متعهد، نوازنده‌ای توانا، آهنگ‌سازی خوش‌ذوق و آشنا به تلفیق شعر و موسیقی ویژگی‌های استاد «محمد حیدری» است که با خلق ملودی‌های زیبا همیشه در یادها زنده خواهد ماند. او که سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر را به‌عهده داشت، سبک نوازندگی‌اش برگرفته از شیوه‌ی سنتورنوازی «حبیب سماعی» بود که با احساس خودش و تکنیک‌های روز در‌هم‌آمیخته بود و شیوه‌ای نوین را پدید آورده بود. ...

مینا افتاده

شماره ۱۶۱

آهنگ‌سازارکستر وزارت فرهنگ و هنرپروندهحبیب سماعیدرگذشتردیف ابوالحسن‌ صباسنتورسنتورنوازیشماره ۱۶۱ هنر موسیقیفرامرز پایورمحمد حیدریمینا افتادهنوازندگان سنتورهنرستان ملّی موسیقییادنامه

با سنتور به آینده بنگر ...

یادی از محمد حیدری (۱۳۹۵- ۱۳۱۶)

با کوچ همیشگی «محمد حیدری‌» در شهریور‌ماه امسال یکی از خاطره‌سازترین آهنگ‌سازان ایرانی از میان ما رفت. امروز کمتر کسی هست که دست‌کم یکی از ترانه‌هایی را که او آهنگ آن را ‌ساخته‌، زمزمه نکند یا دوست نداشته باشد. همین چندی پیش وقتی سوار یکی از اتومبیل‌های مسافرکش شدم که ازقضا راننده‌اش جوان هم بود، پرسیدم چرا بیشترِ ترانه‌هایی که از بلندگوی اتومبیل‌ها به‌گوش می‌رسد متعلق به دو دهه پیش و قبل‌تر از آن است و او (به‌زبان خودش) گفت دلیل مهمش این است که بیشتر آثاری که در این دوره و زمانه تولید می‌شوند فقط به درد یک یا حداکثر چند روز گوش‌کردن می‌‌خورند و خیلی زود از یادها می‌روند. اما ترانه‌های آن دوره ترانه‌هایی هستند که برخی‌شان اصلاً با یکی دو بیت آواز شروع می‌شوند و بقیه نیز آن‌قدر پرحس‌و‌حال‌اند که ذوق خواندن را در شنونده‌ی آشنا و علاقه‌مند به آواز برمی‌انگیزاند و شاید یکی از دلایل افت‌و‌افول آواز در روزگار ما نیز کاهش چشمگیر تولید چنین ترانه‌ها و تصنیف‌هایی باشد.

علی شیرازی

شماره ۱۶۱

آهنگ‌سازپروندهترانهتصنیفدرگذشتسنتورشماره ۱۶۱ هنر موسیقیعلی شیرازیمحمد حیدرینوازندگان سنتوریادنامه

غم که با شادی هم‌آغوشی نداره

به‌بهانه‌ی درگذشت محمد حیدری

چهارشنبه سوم شهریور ۱۳۹۵ خبر درگذشت «محمد حیدری»، آهنگ‌ساز، نوازنده و هنرآموز سنتور هنرستان موسیقی در ۷۹‌سالگی روی آنتن‌های خبری آمد و ما در کشمکش و کش‌و‌قوس‌های آژفنداک هنر آینده‌ی ایران‌زمین بودیم و غافل که گرگ اجل هر آنْ از این گله‌ی سراپا‌بی‌تقصیرِ گرفتارِ تقدیر، برّه‌ی تبعیدی دربه‌دری را می‌برد! استاد محمد حیدری حدود ۲۳ سال به‌طور رسمی مدرس هنرستان موسیقی ملّی بود که پس از سال‌ها تدریس و در پی رویدادهای اجتماعی و اداری از همکاری مستقیم با فرهنگ و هنر سر باز زد و بعدها نیز برای همیشه به کار آهنگ‌سازی پرداخت. او بعد از انقلاب هجرت کرد، ولی آثار او که مجموعه‌ی مرکز توجه ایرانیان داخل و خارج از کشور را رقم می‌زند، هماره به‌یاد و یادگار خواهد ماند. و این کار ماست. ارجمندانی را می‌شناسیم و می‌دانیم و بر سابقه‌ی کاربلدی آن‌ها واقف‌ایم؛ اما سیستم برنامه‌ریزی جامعه به‌گونه‌ای است که کسی آن‌ها را نبیند و کوچک‌ترین خطی از موارد دلخواه سیاست‌گذاران، گناهی بزرگ محسوب می‌شود و بادافرهی چون قطع نام و آثارِ مثلاً خاطی از گوش و چشم جامعه (نه البته از خاطره‌ی جامعه) را به‌دنبال دارد.

مهدی ستایشگر

شماره ۱۶۱

آهنگ‌سازپروندهدرگذشتردیف ابوالحسن‌ صباسنتورشماره ۱۶۱ هنر موسیقیمحمد حیدریمهدی ستایشگرنوازندگان سنتورهنرستان ملّی موسیقییادنامه

هرگز فراموشش نمی‌کنم!

یاد استاد محمد حیدری گرامی باد

بنده افتخار دارم که از سوم شهریورماه ۱۳۴۳ در هنرستان آزاد و مستقل شبانه‌ی حفظ و اشاعه‌ی موسیقی ملّی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر سابق و وزارت هنر و ارشاد اسلامی فعلی، واقع در خیابان لاله‌زار، خیابان منوچهری، کوچه‌ی ارباب جمشید به‌ریاست زنده‌یاد «محمدعلی امیرجاهد» تحصیل کنم. از سال ۱۳۴۶ این هنرستان به هنرستان روزانه‌ی موسیقی ملّی به‌ریاست استاد «حسین دهلوی» منتقل شد که در خیابان کاخ جنوبی سابق و فلسطین فعلی قرار داشت. در مدت ۱۰ سال ردیف سنتور استاد «ابوالحسن صبا» و تمام مطالب جانبی آن را بدون وقفه آموزش دیدم. ...
آهنگ‌سازپروندهحسین دهلویدرگذشتسید‌مجتبی فاطمیانشماره ۱۶۱ هنر موسیقیمحمد حیدریمحمدعلی امیرجاهدنوازندگان سنتورهنرستان ملّی موسیقییادنامه

هجرت؛ آغاز مفارقت و نقطه‌ی انفصال

در پیِ درگذشت محمد حیدری در غربت

واکاوی شخصیت هنری هنرمند فقید «محمد حیدری» از چند منظر دارای اهمیت است. نخست، مبحث نوازندگی که شاید بُعد کمترپرداخته‌شده درباره‌ی ایشان بوده باشد؛ زیرا آن‌چنان‌که سرپرستی و رهبری گروه و آهنگ‌سازی و ملودی‌پردازی‌های او کانون توجه بوده، نوازندگی او مرکز توجه قرار نگرفته است. تلمذ کوتاه‌مدتش در محضر «ابوالحسن صبا» و بهره‌گیری از محضر «عبداله دوامی» و «محمد ایرانی مجرد» و همچنین تأثیرپذیری‌اش از هنرمند جوان‌مرگ «حسین صبا»، وی را به‌ شیوه‌ای از نوازندگی سنتور رهنمون کرد که حیدری را صاحبِ سبکی متمایز می‌کرد.
آهنگ‌سازابوالحسن صباپروندهدرگذشتسنتورشماره ۱۶۱ هنر موسیقیمحمد حیدریمحمدرضا ممتازواحدنوازندگان سنتورهنرستان ملّی موسیقییادنامه

نت «رنگ رونما»

اثر محمد حیدری، تنظیم برای سنتور

این رِنگ برای نمایشی به نام «رونما» بر اساسی طرحی از «پروین سرلک» (رئیس وقت تالار رودکی) به همراه گروه تنبک و سازهای کوبهای «محمد اسماعیلی» در دههی ۵۰ بارها در تالار وحدت اجرا شده است.

رامتین نظری‌جو

شماره ۱۶۱

آهنگ‌سازپروندهپروین سرلکتالار رودکیدرگذشترامتین نظری‌جوسنتورشماره ۱۶۱ هنر موسیقیمحمد اسماعیلیمحمد حیدرینت موسیقینوازندگان سنتوریادنامه

نقد موسیقی چیست؟ منتقد موسیقی کیست؟

نقد موسیقی به‌زبان ساده: قسمت اول

نوشته‌ای را که بعد از این راهنما می‌خوانید اولین قسمت از یک کتاب است که با هدف آشنایی خوانندگان با نقد موسیقی نوشته‌ام و قبل از انتشار نهاییِ یکپارچه، به‌تدریج در همین مجله منتشر خواهد شد. روی اصلی سخنم در این نوشته‌ها با هنرجویان موسیقی و نویسندگان تازه‌کار است که تجربه‌ی کمی در نقد موسیقی دارند یا اصلاً تجربه‌ای ندارند. به همین دلیل ساده‌ترین مسائل را با آسان‌‌ترین زبانی که می‌توانستم توضیح داده و بعضی مسائل پیچیده‌تر را که در ابتدای راه می‌تواند باعث سردرگمی بشود به متن‌های تخصصی‌تر واگذار کرده‌ام. «نقد موسیقی به‌زبان ساده» به مبتدی‌ها کمک می‌کند نقدهای موسیقی را بهتر بفهمند یا شروع به نقد نوشتن کنند و به کمی واردترها هم کمک می‌کند که قدری دانسته‌های خودشان را منظم‌تر و خودآگاهانه‌تر کنند.
آروین صداقت‌کیشتجزیه‌و‌تحلیل موسیقیتفسیر موسیقیچطور موسیقی را نقد کنیم؟شماره ۱۶۱ هنر موسیقیمنتقدمنتقد موسیقینقد

کارتووون ماه (۵)

محمدرضا ثقفی

شماره ۱۶۱

شماره ۱۶۱ هنر موسیقیکارتون موسیقیکارتووونِ ماهکاریکاتور موسیقیمحمدرضا ثقفی

رفته با بوی باران

سنجش شیوه‌ی ‌ترانه‌سرایی معینی کرمانشاهی و امین‌پور

آبان،‌ ماهِ درگذشت دو شاعر و ترانه‌سرای نامدار روزگار ماست: «رحیم معینی کرمانشاهی» (۱۳۰۱/۱۱/۱۵ کرمانشاه- ۱۳۹۴/۸/۲۶ تهران) و «قیصر امین‌پور» (۱۳۳۸/۲/۲ گتوند- ۱۳۸۶/۸/۸ تهران). این دو هنرمند، که یکی عمری دراز یافت و بسیار سرود و دیگری دیر نزیست و گزیده گفت، هر دو در جوانی چندی به سیاست گرایش پیدا کردند و آن را با روح شاعرانه‌ی خود هماهنگ نیافتند و زود رهایش کردند. هر دو دستی در نقاشی و کار مطبوعات (روزنامه‌نگاری و سردبیری) داشتند و هر دو سخنوری را با شاعری آغازیدند و سپس به ترانه‌سرایی روی آوردند و در پایان آن را رها کردند و در واپسین سال‌های زندگی تنها به شاعری پرداختند. هر دو آزاده و آزاد زیستند و جویای راستی و درستی بودند و سرانجام نیز هر دو در ماه آبان، با بوی باران، از میان ما رفتند. در جستار پیشِ رو که آن را «رفته با بوی باران» نام نهاده‌ایم به سنجش ترانه‌ی «رفته» از رحیم معینی کرمانشاهی با ترانه‌ی «بوی باران» از قیصر امین‌پور می‌پردازیم.

مهدی فیروزیان

شماره ۱۶۱

ادبیات و موسیقیترانهترانه‌سراترانه‌سراییرحیم معینی کرمانشاهیشماره ۱۶۱ هنر موسیقیقیصر امین‌پورمهدی فیروزیان

آوازهای معاصر

مروری بر چهار دوره‌ی اخیر از حیات هنر آواز در ایران

نظر به اینکه به‌سبب حمله‌های پی‌درپی اعراب و مغولان به کشورمان و در نتیجه، نابودی بخش مهمی از میراث فرهنگی و هنری ایران بزرگ، چندان مستندات سرراست و راهگشایی از گنجینه‌های موسیقایی و آوازی ایران قدیم در دسترس نیست و تازه، همین مقدار میراث موسیقایی ما نیز با محمل‌هایی همچون سوگواری‌های مذهبی و آیین‌های دینی و اسلامی توانسته از پیچ‌های تند و پرتگاه‌های تاریخی به‌سلامت نسبی وارَهَد، تا اطلاع ثانوی هر گونه تحقیقی درباره‌ی موسیقی و به‌ویژه آواز ایرانی در گروِ همین مدارک و مستندات نزدیک به زمان ماست که چندان از زمان قاجاریه فراتر نمی‌روند. به‌بیان سرراست‌تر همین ردیف‌های سازی که از کسانی که محضر «علی‌اکبرخان فراهانی» و فرزندش «میرزاعبدالله» (بانیان اصلیِ تکوین و به‌نظم‌درآوردن ردیف) و شاگردان این دو را درک کرده‌اند به ما رسیده، به‌همراه ردیف‌های آوازی‌ که اصلی‌ترین ترویج‌کننده‌اش در دوران ما «عبداله دوامی» بوده است، مهم‌ترین دارایی موسیقایی ایرانیان محسوب می‌شود که به‌صورت بالقوه مبنای هر پژوهش و بررسی موسیقایی در این دیار قرار خواهد گرفت.

علی شیرازی

شماره ۱۶۱

آواز ایرانیردیف آوازیشماره ۱۶۱ هنر موسیقیعلی شیرازی

موسیقیِ مهاجرت

در بیان ساده، انتقال جمعیت را مهاجرت می‌گویند؛ جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی به‌دلایلی چون فقر، بلایای طبیعی، بیکاری، کمبود امنیت، بهداشت، آموزش، درآمد و مسکن پدیده‌ای‌ است که ممکن است در نگاه نخست تنها از منظر رشد جمعیت بررسی شود، اما پیچیدگی این فرایند، سالیان بسیاری است که توجه جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، فرهنگ‌شناسان و... را نیز به خود جلب کرده است. ...

نیکو یوسفی

شماره ۱۶۱

جامعه‌شناسی هنرشماره ۱۶۱ هنر موسیقیموسیقی مهاجرتنیکو یوسفی

جایگاهِ ساز شمشال در زندگی مردم منطقه‌ی هورامان

سازشناسی یکی از جنبه‌های مطالعاتی قوم‌موسیقی‌شناسی است. در سال‌های اخیر، به سازشناسی فرهنگی بسیار توجه شده که در واقع مطالعه‌ی ساز در فرهنگ و بررسی کارکرد و کاربرد آن در زندگی مردم است. در حوزه‌ی مطالعاتی سازشناسی در جغرافیای ایران، به این حوزه‌ی پژوهشی چندان توجه نشده و درباره‌ی کارکرد فرهنگی بسیاری از سازها پژوهشی صورت نگرفته است. در زمینه‌ی ساز شمشال منبع و پژوهشی جدّی و ساختارمند وجود ندارد. این مسائل دلیلی برای انتخاب موضوع و پژوهش در این‌باره شدند. ساز شمشال، سازی کهن است که به‌دلایل جغرافیایی و فرهنگی، در منطقه‌ی هَوْرامان، هنوز اصالت خود را حفظ کرده است. این ساز از جنس فلز است. شمشال در بسیاری از مراسم سنتی هورامان نقش ویژه‌ای داشته است و هفت مقام ویژه‌ی خود دارد. این ساز در مراسم شادی، مراسم عزا، مراسم عرفانی و تکایا حضوری پررنگ داشته است. شمشال مقامی ویژه‌ی شفابخشی و درمان و نیز مقامی‌ با کارکردی عملی مرتبط با طبیعت و گیاهان دارد. به‌طور کلی شمشال، سازی است که به‌غیر از جنبه‌های صرفاً زیبایی‌شناسانه نقشی کاربردی در فرهنگ مردم هورامان بازی می‌‌‌کند و به‌صورت سنتی، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم این منطقه است.

محمداشکان نظری

شماره ۱۶۱

اتنوموزیکولوژیسازشناسیشماره ۱۶۱ هنر موسیقیشمشالقوم‌موسیقی‌شناسیمحمداشکان نظریموسیقی کردیموسیقی مقامیهورامان

کارگاه عشق

تنبورهای اسدالله گهواره

در سرتاسر سرزمین پهناور ایران موسیقی‌های فولکلور و نغمات بومی‌محلی فراوانی وجود دارند که هر کدام به‌نوبه‌ی خود از اصالت و قدرت فرهنگی دیرینه‌ای برخوردارند و تمامی این نواها با زندگی و رویدادهای اجتماعی‌فرهنگی و آداب و سنن اقوام مختلف این دیار آمیخته شده‌اند. به‌دلیل گستردگی جغرافیایی و توجه‌نشدن به این فرهنگ‌ها، هرازچند‌گاهی همسایگان هم‌مرز سرزمینمان، مالکیت داشته‌های فرهنگی مناطق دیگر را مطرح می‌کنند كه از آن جمله می‌توان به ادعای چند سال پیش همسایگان آذری درباره‌ی ثبت ساز «تار» اشاره کرد تا تلاش برای تملك موسیقی «علوانیه»‌ی خوزستان توسط همسایگان عرب و... که خود گویای چنین تهدیداتی است و لزوماً توجه بیشتر و ثبت و ضبط و معرفی این آثار را از سوی ایران و ایرانیان می‌طلبد. در قسمت‌های غربی جغرافیای ایران موسیقی و سازهای فراوانی وجود دارند که به‌دلایل مختلف، ازجمله روند فرهنگی‌اجتماعی منطقه و همچنین شرایط جغرافیایی (کوهستانی و دسترسی دشوار) این مناطق، موسیقی آن همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده است؛ نواهایی مانند: هوره، مور، کلام، سیاچمانه، چپله، لاوک و... و نوای سازهایی مانند شمشال، نرمه‌نای، دوزله، دف، تنبور و ساز و دهل و... که هنوز میان مردمان مغرب‌ ایران وجود دارند و حتی از ارکان اصلی زندگی ایشان محسوب می‌شود. در این میان یک ساز و فرهنگ موسیقایی آن، بسیار متفاوت‌تر و پررمز‌و‌رازتر از دیگر سازها جلوه‌گری می‌كند و آن موسیقی و سازی است به‌نام «تنبور».

فرزاد بازگیر

شماره ۱۶۱

اسدالله گهوارهتنبورسازسازیسازندگان تنبورشماره ۱۶۱ هنر موسیقیفرزاد بازگیرگورانموسیقی مقامییارسان

از کجا می‌آید این آوای دوست

گفت‌وگو با علی شیخ‌شعاعی

در اوایل سال ۱۳۷۰ و در زمانی که دوره‌ی خدمت وظیفه را در مرکز کرمان‌شناسی طی می‌کردم با «علی شیخ‌شعاعی» (متولد ۱۳۳۸ کرمان) آشنا شدم و ادامه‌ی این ارتباط سبب شد تا چندی بعد مصاحبه‌ای با ایشان در خصوص کارهایش انجام دهم که همان سال، در یکی از شماره‌های «فصلنامه‌ی کرمان» به‌چاپ رسید. شیخ‌شعاعی می‌گوید از نوجوانی علاقه‌ی فراوانی به موسیقی سنتی، به‌ویژه ساز سنتور داشته است تا اینکه در سال ۱۳۶۴ ضمن آشنایی با یکی از همشهریانش «سعادت ارجمند» که خود نوازنده‌ی سنتور است، این علاقه بیشتر می‌شود؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۶۶ با تشویق و راهنمایی او، نخستین سنتورش را ساخته است. گذر زمان و تکامل هنر این هنرمند در عرصه‌ی ساخت ساز سنتور سبب شد تا پس از گذشت حدود ۲۴ سال، بار دیگر با وی به گفت‌وگو بنشینم و از کم وکیف سازسازی‌اش طی این سال‌ها بپرسم. حاصل این گفت‌وگو پیش چشم شماست.

اصغر شریف‌زاده

شماره ۱۶۱

اصغر شریف‌زادهسازسازیسازندگان سنتورسعادت ارجمندسنتورشماره ۱۶۱ هنر موسیقیعلی شیخ‌شعاعیگفت‌وگو

نگاهی به نظریه‌ی صنعت فرهنگ و بازتاب آن در تفکر موسیقی مدرن از نگاه آدورنو

در این مقاله سعی شده تا با بررسی نظریه‌ی صنعت فرهنگ و آنچه که «آدورنو» (Adorno) با عنوان هنر بورژوا و کاسب‌کارانه می‌نامد و به‌نوعی ریشه‌ی آن را در موسیقی زمان خود که موسیقی جاز بود، وارد می‌کند و آن را نشانه‌ای از پوپولیسم هنری که فاقد شأنیت هنر فاخر است، بررسی کنیم. همچنین وی از طریق گفتمان زبان مدرن، دیگر گفتمان‌ها را منسوخ و نخ‌نما می‌نامد و در پی آن است تا زبان مدرن موسیقی را که عموماً خود را متأثر از آن می‌داند بر دیگر گفتمان‌ها رجحان و برتری دهد. از نظر وی تمامی این هنرها تحت رمانتیسیمِ واپس ‌گرایی که عموماً در موسیقی تحت سلطه واگنریسم قرار داشت، نتوانسته خود را از قید زبان برهاند و به همین سبب مخالفت آشکار خود را اعلام داشت و انقلاب «شوئنبرگ» را در موسیقی سریالیسم، رهایی‌‌‌بخش هنر و فرهنگ از بند عوام‌گرایی زمان خود می‌داند. وی با انتقاد به «استراوینسکی» و واپس‌گرایی به آرمان‌های لنینیستی، وی را نمونه‌ی بارز عقب‌ماندگی در دنیای مدرن می‌داند. در اینجا سعی شده دلایل این واپس‌گرایی در موسیقی و آنچه که با عنوان انقلاب موسیقی مدرن در آثار شوئنبرگ یاد‌شده از نظر آدورنو بررسی شود.

میثم میریان

شماره ۱۶۱

آرنولد شوئنبرگایگور استراوینسکیتئودور آدورنوشماره ۱۶۱ هنر موسیقیصنعت فرهنگفلسفه موسیقی مدرنموسیقی مدرنموسیقی نئوکلاسیسممیثم میریان

نوبل ترانه

تقدیر کمیته نوبل از باب دیلان برای سرودن مفاهیم بدیع در اشعار و ترانه‌هایش

از سال ۱۹۶۳ که «باب دیلان» در اجتماع سیاهان به‌رهبری «مارتین لوترکینگ» در واشنگتن آواز خواند، به‌عنوان خواننده‌ای با اشعار اعتراضی شناخته و صاحب اسم و رسم شد. دیلان نخستین ترانه‌سرایی است که در رشته‌ي ادبیات جایزه‌ي نوبل، امسال (۲۰۱۶) به وی تعلق گرفته است و همان‌طور که ضمن مطلبی جامع در شماره‌ي ۱۲۵ همین نشریه شرح داده شد، بسیاری از ترانه‌سرایان در سرودن اشعار از وی الهام گرفته‌اند. دیلان طی ۵۴ سال توانسته عالی‌ترین مفاهیم اخلاقی‌اجتماعی و اعتراضی خود را از طریق اشعارش به گوش جهانیان برساند و بسیاری از آهنگ‌هایش توسط هنرمندان مشهور بازخوانی (کاور) شده‌اند. دنیای موسیقی در سال‌های گذشته از دیلان بهترین تقدیرها را کرده است و نشریات معتبر فرهنگی جوایز متعددی در رشته‌ي ترانه و آهنگ به وی اهدا کرده‌اند؛ ضمن آنکه از وی دوبار در سالن مشاهیر راک‌اندرول دعوت شده و تجلیل به‌عمل آمده است. آکادمی نوبل دلیل انتخاب دیلان در مقام برنده‌ي نوبل ادبیات را خلق تعابیر کمال‌گرایانه در سنت اشعار آمریکایی بیان کرده است. «باراک اوباما» (رئیس‌جمهور کنونی آمریکا)، «استفن کینگ» (نویسنده)، «لئونارد کوهن» (آهنگ‌ساز، ترانه‌سرا و خواننده) و «میک ‌جگر» (ترانه‌سرا و خواننده) از نخستین شخصیت‌هایی بودند که این افتخار را به دیلان تبریک گفتند.

محسن گلتاش

شماره ۱۶۱

آکادمی نوبلباب دیلانترانهترانه‌سراترانه‌سراییشماره ۱۶۱ هنر موسیقیمحسن گلتاشنوبل

صدایی در زمین، تصویری در آسمان

یادداشتی به‌بهانه‌ی کنسرت گروه کهت‌میان در مهر‌ماه 95

اگر از دوستداران موسیقی متال بی‌کلام ایرانی باشید، حتماً نام گروه «کهت‌میان» به‌گوشتان خورده است؛ گروهی که در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد و در آن «همایون مجدزاده» نوازندگی گیتار الکتریک، «اردوان انزابی‌پور» نوازندگی گیتار بیس، «خالد سندزاده» نوازندگی درامز و «علی خدادوست» نوازندگی کی‌بورد را به‌عهده داشتند. گروه کهت‌میان از روز آغاز فعالیت خود تا به امروز از نظر نوازندگان دستخوش تغییرات بسیاری شده است. البته همایون مجدزاده نوازنده‌ی لید گیتار همواره به‌عنوان هسته‌ی مرکزی در گروه حضور داشته است؛ اما دیگر سازهای گروه در هر برهه از زمان توسط افراد متفاوتی نواخته شده است.

بابک علوی

شماره ۱۶۱

اردوان انزابی‌پوربابک علویخالد سندزادهدرامزشماره ۱۶۱ هنر موسیقیعلی خدادوستکنسرتکی‌بوردگروه کهت‌میانگیتار الکتریکگیتار بیسموسیقی راکهمایون مجدزاده

موسیقی کودک، مهجور و مغفول

بررسی تأثیرات موسیقی در کودک و آسیب‌شناسی آموزش موسیقی به کودکان

با ظهور موسیقی‌های جدید غربی و ورود آن به جمع موسیقی‌های ایرانی و به تبع آن، جذب جوانان و نوجوانان به این نوع موسیقی‌ها، بسترسازی برای ترویج بیشتر موسیقی ایرانی بیش از پیش ضروری می‌نماید. تولید آثار فاخر موسیقایی، نوآوری در موسیقی ایرانی متناسب با ذائقه‌ی قشر امروزی و حمایت از هنرمندان موسیقی ایرانی ازجمله عواملی است که می‌تواند زمینه‌ساز ترویج این هنر در میان قشری از جامعه شود که بیشترین و تأثیرگذارترین جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و شاید بهتر باشد بگوییم که یکی از مهم‌ترین عوامل ترویج موسیقی فاخر ایرانی را می‌توان آموزش درست آن عنوان کرد. آموزش موسیقی می‌تواند از دوره‌ی کودکی آغاز شود که همین امر سبب تربیت هنرمندان بزرگ و برجسته‌ای می‌شود که در آینده موسیقی‌دانان ارزشمندی خواهند شد؛ اما آموزش صحیح موسیقی، به‌خصوص از سنین کودکی، امری مهم است که در ایران توجه بسیار اندکی به آن شده و آن‌طورکه باید جدّی گرفته نشده است.

محمدجواد صحافی

شماره ۱۶۱

آموزش موسیقیآموزش موسیقی به کودکانزلتان کُدایسعید خدیریشماره ۱۶۱ هنر موسیقیشیدا قره‌چه‌داغیکارل اُرفکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانمحمد‌جواد صحافیمهدی آذرسیناموسیقی کودک

اتحاد، دوستی و صلح در اجرای گروه موسیقی ارف

گروه موسیقی ارف به‌رهبری و سرپرستی «مسعود نظر» ۲۱ و ۲۲ شهریور‌ماه ۱۳۹۵ با موضوع اتحاد، دوستی و صلح به‌روی صحنه‌ی تالار وحدت رفت و مثل همیشه با استقبال فراوان دوستداران موسیقی و حرکت و نمایش قرار گرفت. ...

فدرا سمیعی

شماره ۱۶۱

روز جهانی کودکشماره ۱۶۱ هنر موسیقیفدرا سميعیکنسرتگروه موسیقی ارفگزارشمسعود نظرموسیقی کودک

روز جهانی کـودک و گروه موسیقی پارس

گروه موسیقی «پارس» از بدو تأسیس (۱۳۶۴) تـا‌به‌حال با شرکت در جشنواره‌های موسیقی فجر و روز جهانی کودک برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان به‌اجرا گذاشته است و هم‌زمان در کارنامه‌ي خود، آموزش سازهای ایرانی و کلاسیک و نیز آموزش به مربیان موسیقی کودک را در کارنامه‌ی خود داشته است. کنسرت روز جهانی کـودک مهرماه امسال نیز توسط ۳۵۰ نفر نوازنده، خواننده و بازیگر به اجرا گذاشته شد که گزارش آن را می‌خوانید.

غزال خالدی

شماره ۱۶۱

روز جهانی کودکشماره ۱۶۱ هنر موسیقیغزال خالدیکنسرتگروه موسیقی پارسگزارشموسیقی کودکناصر نظر

غم و اشک؛ پِی‌رنگ بی‌بدیل موسیقی

پدیده‌های فراتر از موسیقی و صنعت موسیقی: قسمت چهارم

غروب پنجشنبه است و باید نوشته‌ام را کامل کنم. صدای اذان می‌آید. به‌یاد عزیزی می‌افتم و برایش فاتحه می‌خوانم. پشت میز که می‌نشینم تا رایانه را روشن کنم، ناخودآگاه یاد آهنگی می‌افتم و آن را زمزمه می کنم. چه‌چیزی است در موسیقی که تا این حد همراه ما است؟ در شادی، عبادت، خشم و غم. دو سال پیش در شیراز به راننده‌ی مینی‌بوس سیاه‌پوشی برخوردم و به‌رسم ادب از او پرسیدم خدای ناکرده کسی را از دست داده که سیاه بر تن کرده است. پاسخ او برایم بسیار جالب بود. او گفت شش‌ماه است که مادر خود را از دست داده و همچنان رخت سیاه بر تن می‌کند. چشمانش نمناک شد و گفت: «در روزهای اول تنها چیزی که خودم را با آن تسکین می‌دادم آمدن به حافظیه بود. حالا هم که شش‌ماه گذشته، هفته‌ای یک‌بار سر خاک مادر می‌روم و هفته‌ای یک بار سر خاک حضرت حافظ.»
آری در لحظات غم، بارها شاهد این پدیده‌ی انسانی بوده‌‌ایم که شخصی بیتی شعر را زمزمه می‌کند یا ملودی یک آهنگ را برای تسلی خود می‌خواند. این پدیده، رفتاری است که شاید بیشتر مواقع غیرارادی از ما سر می‌زند. این جادوی موسیقی و شعر است که در لحظات مختلف زندگی همراه ما است. در شادی‌ها به‌نوعی و در غم و ماتم به‌نوعی دیگر. ازدست‌دادن به هر شکلی می‌تواند خمیرمایه‌ی احساسی یک اثر هنری باشد. اگر گفته شود که در دوران ما شکست عشقی در میان تمام رویدادهای مرتبط با انسان‌ها، بیشترین سهم را به‌عنوان انگیزه و جان‌مایه‌ی آثار موسیقایی دارد، چندان دور از واقعیت نیست؛ اما از میان انواع مختلف از‌دست‌دادن‌ها، مرگ نزدیکان و دوستان، یکی از تأثیر‌گذار‌ترین رویدادهای زندگی هر انسان و به‌خصوص موسیقی‌دانان است. در موسیقی معاصر، نمونه‌های فراوانی را می‌توان جست که با همین پِی‌رنگ ساخته شده‌اند. مرگ، پدیده‌ی برگشت‌ناپذیر و بدون استثنایی است که واکنشی عمومی را در پی دارد؛ ماتم، سوگواری و رنگ سیاه، رنگی که در بیشتر فرهنگ‌ها سمبل ماتم و سوگواری است. در میان آثار هنری، «موسیقی» و «شعر» قابلیتی منحصر‌به‌فرد دارند. هر دوی آن‌ها می‌توانند با سرعت بسیار حس هم‌ذات‌پنداری را در مخاطب خود ایجاد کنند و در پیِ آن شکلی از حس خالق آن را در مخاطب خود بازآفرینی کنند. در موسیقی مردم‌پسندِ معاصر هم که پیوند محکمی با ترانه دارد، این هم‌ذات‌پنداری به‌طرز خارق‌العاده‌ای اتفاق می‌افتد و برخی از آثار، «در لحظه» می‌تواند بر مخاطب خود تأثیر بگذارد. در ادامه به چند اثر متمایز با پی‌رنگ از‌دست‌دادن، سوگواری و ماتم پرداخته خواهد شد و در کنار آن و به‌عنوان حسن ختام نیز به چند اثر متمایز دیگر از موسیقی مردم‌پسند با پی‌رنگ پایان‌دادن به ماتم و سوگواری اشاره می‌شود.
بیشتر
اریک کلاپتونپی‌رنگجاشوا کادیسونجان لردشماره ۱۶۱ هنر موسیقیصنعت موسیقیمحمدعلی پورخصالیانموسیقی راکموسیقی مردم‌پسند معاصر

هنر صدا: قسمت دوم

تأثیرات هنر صدا بر جریان موسیقی در جهان

«هنر صدا» مقالی است برای معرفی و آشنایی بیشتر با این هنر. در این پرونده، به تاریخچه‌ی این هنر، معرفی هنرمندان و جایگاه این گونه از هنر در میان دیگر هنرهای معاصر خواهیم پرداخت. این پرونده در چهار قسمت منتشر خواهد شد. در هر قسمت به گوشه‌ای از این هنر پرداخته می‌شود. در قسمت نخست: مختصری درباره‌ی صدا، چیستی آن و عملکردش به‌مثابه‌ی مدیوم و واسطه‌ای هنری و تعریف هنر صدا و مختصری از تاریخچه‌ی آن، در قسمت دوم: تأثیرات هنر صدا بر جریان موسیقی در جهان و معرفی برخی هنرمندان مطرح در این زمینه و در قسمت سوم: هنر صدا و گونه‌ی هنری جدیدی به‌نام: «نیو مدیا آرت» یا هنر نو‌رسانه‌ای و همچنین جایگاه هنر صدا در موزه‌ها و مراکز هنری معتبر جهان و در قسمت چهارم: هنر صدا در ایران، بررسی خواهد شد.

مریم روشن‌فکر

شماره ۱۶۱

شماره ۱۶۱ هنر موسیقیمریم روشن‌فکرنیو مدیا آرتهنر صداهنر نو‌رسانه‌ایهنرهای مفهومی