علی شیرازی مجله هنر موسیقی

علی شیرازی

علی شیرازی (۱۳۵۰، ری)، خواننده، مدرس آواز و پژوهشگر موسیقی ملی (آوازپژوه)، نویسنده، روزنامه‌نگار، ویراستار، منتقد سینما، منتقد موسیقی فیلم و برنامه‌گذار موسیقی است. از آغاز نوجوانی و هم‌زمان با تحصیل در مدرسه به فراگیری مبانی سینما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیرنظر خسرو معصومی پرداخت. از ابتدای دهه ۱۳۷۰ به آموختن ردیف آوازی ایران به‌ترتیب نزد شاپور رحیمی، رضا رضایی پایور و محسن کرامتی مشغول شد. هرچند که باوجود داشتن چنین استادانی، در خوانندگی از ایرج خواجه امیری تأثیر فراوانی پذیرفته و به صورت غیرمستقیم، این هنر را از او نیز آموخته است. او از دهه ۱۳۷۰ به پیشۀ روزنامه‌نگاری روی آورده و در زمانی حدود دو دهه، نقدها و مصاحبه‌هایی بر فیلم‌ها و آلبوم‌های موسیقی از او منتشر شده که بیش از یک دهه از این مدت به همکاری وی با مجلۀ هنر موسیقی اختصاص داشته و به‌نوعی پرکارترین همکاری بیرون از مجموعۀ این نشریه در ده سال گذشته بوده ‌است. او همچنین بیشترین نقد آواز یا مقالاتی با محور آواز و آوازخوانان و مصاحبه با خوانندگان و مدرسان آواز در دو دهه اخیر در نشریات فارسی زبان نوشته است. وی چندین کتاب منتشرنشده در حیطۀ سینما و موسیقی دارد که تاکنون دو کتاب دهۀ شصتی‌ها (نوستالژی تلویزیون در دهۀ ۶۰) و سکانس آخر (سوگ‌نوشت هنرمندان خاموش) از آثارش به بازار کتاب آمده است.

مقالات

۱۷۳
آن‌چنان جست‌وجوگر؛ این‌گونه هنرمند...

چرا آواز و صدای شجریان «معیار» شد؟

۱۷۲
همیشه در حال آموختن هستم

گفت‌وشنود علی شیرازی با رضا رضایی‌پایور

۱۷۰
آیا آموختن ردیف برای آوازخوان شدن کفایت می‌کند؟

تلاش برای یافتن پاسخ یک پرسش دیرینه

۱۶۹
جمله‌های آوازی چگونه تقطیع و از پی هم «ردیف» می‌شوند؟

تلاشی برای یافتن پاسخ یک پرسش دیرینه

۱۶۷
نوای کاروان «امشب» زند آتش به جانم...

در سوگ «نادرِ» آوازهای «گلچین» و گفت‌وشنودی منتشرنشده با او

۱۶۶
«کجا می‌روی»م؟

نگاهی به آنچه بر سرِ تصنیف و آواز ایرانی آورده‌ایم

۱۶۵
خلوتگه راز

نیم‌نگاهی بر آنچه در خلوت یک آوازخوان می‌گذرد

۱۶۴
نواختن این ردیف با ساز خیلی راحت‌تر از خواندن آن به آواز است

گفت‌وشنود علی شیرازی با محسن کرامتی به مناسبت انتشار ردیف آوازی به روایت دوامی

۱۶۳
موقع اجرا امانتداری را رعایت کردم

گفت‌وشنود علی شیرازی با داود فیاضی دربارۀ اجرایش از ردیف آوازی به روایت اسماعیل مهرتاش

۱۶۲
پرسه در سینما با موسیقیِ ترانه‌ای

یادی از واروژان با تکیه بر کارنامه‌ی سینمایی‌اش

۱۶۱
با سنتور به آینده بنگر ...

یادی از محمد حیدری (۱۳۹۵- ۱۳۱۶)

۱۶۱
آوازهای معاصر

مروری بر چهار دوره‌ی اخیر از حیات هنر آواز در ایران

۱۵۹
همه‌چیز از یک پایان شروع شد

«گنجیشکک اشی‌مشی»؛ یادگار گران‌قدر پری زنگنه

۱۵۸
ای پرنده پَر بگیر

نگاهی به ترانه‌ی فیلم ذبیح

۱۵۸
جایی كه قدرت در برابر عشق زانو می‌زند

گفت‌و‌شنودی با محمد متوسلانی درباره‌ی موسیقی فیلم ذبیح

۱۵۷
موسیقی همچنان ترانه‌محور ...

نگاهی به موسیقی فیلم‌های كمدی و خنده‌دار در ایران

۱۵۵
موسیقی با طعم عشق

گفت‌وگو با علیرضا حاجی‌طالب

۱۵۴
«رضا»ی سنتور و هنرِ دیده‌نشـدن

درباره‌ی رضا شفیعیان

۱۵۳
«گلچینِ» آوازهای «نادر»

نگاهی به صدایی «مانا» از یک زمانه

۱۵۲
آوردگاه تازه‌ی موسیقی فیلم ایرانی

نگاهی به حال‌و‌روز یک هنر ترکیبی و در حال گذار

۱۵۰
عکاسی موسیقی یا «عکاسی برای موسیقی»؟

نیم‌نگاهی به عکاسی عرصه‌ی موسیقی در ایران

۱۴۷
درباره‌ی موسیقی فیلم و روایت

آهنگساز؛ کاشف موسیقی لحظه‌های فیلم

۱۴۶
«تو به‌جای مَنَم داری زجر می‌كشی...»

كنكا‌‌شی در مواجهه‌ی ایرانیان با مرگ مشاهیر

۱۴۵
موسیقی فیلم، موسیقی دیدنی

نگاهی دیگر به كاربرد موسیقی در سینما