محمد برفر
محمدبرفر، نویسنده و مترجم، کارشناس ارشد زبان شناسی از دانشگاه شیراز
فعالیت نویسندگی را از نوجوانی با نوشتن داستان های کوتاه برای مجلاتی چون فردوسی و کاریکاتور آغاز کرد.از قصههای کوتاه او میتوان به «آخرین آوای فاخته» (ماهنامه هفت، دی ماه ۱۳۸۶)، «آپاراتخانه» (گلستانه، شهریور ۱۳۸۷)، «ناخداعیود و بانوی خاکستر» (آزما، آذر و دی ۱۳۹۳وفروردین ۱۳۹۴)اشاره کرد. نخستین ترجمههای چاپشدۀ او، برگردان داستان کوتاه «خال» نوشتۀ میخائیل شولوخوف و نگاهی به سینمای شاعرانه پاراجانف بود که مجلۀ جوانان امروز آنها را منتشر کرد. بعد از آن، ترجمه را با جدیت بیشتری ادامه داد و آثاری را در زمینۀ موسیقی، ادبیات داستانی و نمایشی، شعر، نقد ادبی و سینما به فارسی برگرداند که در ماهنامههای هنر موسیقی، آزما، هنگام و نشریات دیگر بهچاپ رسیده است. نباکف، استون کوتز، ژرژسیمنون، جویس کرول اوتس، مارسل امه، تورگنیف ،جان آپدایک، بکت و سسیل تیلور ازجمله نویسندگانی هستند که وی داستانها و نمایشنامههایی را از آنان به فارسی برگردانده است. مجموعه مقالاتی پیرامون آثار بزرگ اپرای جهان، تفسیر کنسرتوی بهار ویوالدی و دریای دبوسی و همچنین تحلیل موسیقی فیلم تلألو کوبریک نمونهای از آثار ترجمه و تألیفشدۀ او در حوزۀ موسیقی است که در مجلۀ هنر موسیقی بهچاپ رسیده است. وی فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۶۹، با بازی در نمایش «هزارۀ هزارهها»، که به مناسبت هزارۀ فردوسی در سالن چهارسو تئاتر شهر به روی صحنه رفت، آغاز کرد و پس از آن نمایشنامههای مختلفی را بهعنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر به روی صحنه برد که ازجمله میتوان به «جشن تولد» (به زبان انگلیسی)، «مرداب»، «خانهای کنار شب» و «شاخه گلی برای جولیا» اشاره کرد.
برفر طی یک سال همکاری با برنامۀ هنروهنرمند رادیو شیراز، یعنی از ابتدای سال ۱۳۷۰تا پایان این سال، نمایشنامههای رادیویی متعددی را برای این شبکه تنظیم کرد که ازجمله میتوان به «توفان شکسپیر» اشاره کرد. وی همچنین پژوهش مفصلی پیرامون اولیس جویس دارد که بخشهایی از آن با عنوان «اودیسئوس بر آبهای لیفی» در فصلنامۀ نقد کتاب ادبیات (شمارۀ ۱۰-۹، بهار و تابستان ۱۳۹۶) بهچاپ رسیده است. کتاب آینۀ جادویی خیال؛ پژوهشی در قصههای پریان جهان او که از سوی انتشارات امیر کبیر در سال ۱۳۸۹ منتشر شد، توانست به دور دوم داوری جایزۀ جلال آل احمد، در حوزۀ نقد ادبی راه یابد.
مقالات
۱۷۵
ترانۀ شیرین قدیمیعشق (۳)
ساختار، موتیف وتکنیکهای موسیقایی در اولیسِ جویس، قسمت سوم
۱۷۴
ترانۀ شیرین قدیمی عشق (۲)
ساختار، موتیف و تکنیکهای موسیقایی در اولیس جویس، قسمت دوم
۱۷۲
ترانۀ شیرین قدیمی عشق (۱)
ساختار، موتیف و تکنیکهای موسیقایی در رمان اولیسِ جویس
۱۶۹
موسیقی در سینمای وحشت؛ از آواز کلیسایی تا موسیقی الکترونیک
قسمت پایانی: بررسی موسیقی فیلم تلألو
۱۶۸
موسیقی در سینمای وحشت؛ از آواز کلیسایی تا موسیقی الکترونیک: قسمت اول
بررسی موسیقی فیلم تلألو
۱۶۷
غزلوارههایی برای چهارفصل
تفسیر کنسرتوی بهار از چهارفصل ویوالدی
۱۶۵
سالومه اثر ریشارد اشتراوس (۲)
سیری در آثار برجستۀ اپرای جهان: قسمت دوم
۱۶۴
سالومه اثر ریشارد اشتراوس (۱)
سیری در آثار برجستۀ اپرای جهان: قسمت اول
۱۵۹
آرایشگر شهر سِویل اثر آنتونیو روسینی
سیری در آثار برجستهی اپرای جهان
۱۵۸
اورفئو و ائوریدیچه اثر گلوک، در قلمرو هادس
سیری در آثار برجستهی اپرای جهان
۱۵۶
لابوهم، روایت شوریدگی و عشق
سیری در آثار برجستهی اپرای جهان
۱۵۴
از موتیـف آب تا آفرینش دریا
نگاهی به «دریا» اثر کلود دبوسی